Maori Village & The Blue Duck Station - Reisverslag uit Owhango, Nieuw Zeeland van Max S - WaarBenJij.nu Maori Village & The Blue Duck Station - Reisverslag uit Owhango, Nieuw Zeeland van Max S - WaarBenJij.nu

Maori Village & The Blue Duck Station

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Max

06 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Owhango

Vandaag had de bus als eindbestemming: een Maori stam. Ik was goed uitgerust en klaar om de bus in te gaan. De bus chauffeur zei al meteen dat we vandaag een paar mooie stops hadden. En hij had helemaal gelijk!! De eerste stap was bij de Kerosene Creek. Het water in deze stroming was niet warm, maar heet! Maar je kon er gelukkig wel in zwemmen. En dat heb ik natuurlijk ook gedaan. Het voelde echt alsof ik in een bubbelbad zat, alleen dan 10x beter :) er waren kleine watervalletjes, je hoorde alle krekels, de zon scheen door de bomen, je zag de zonnestralen door de stoom van het hete water. Echt een tropisch paradijs :p na deze stop gingen we naar The Waikato River. Dit is de langste rivier van Nieuw-Zeeland. De rivier is 425km lang! Het water was zo blauw! Wauw! Heel mooi om te zien! Na deze stop zijn we naar Taupo gegaan. Een kleine stad met veel winkels, restaurantjes en cafés. Hier heb ik met Suzie(Dui) en Cath(Eng) lekker geluncht onder een boom met een top uitzicht over het water, het land en de bergen. Na nog wat te hebben rond gewandeld in Taupo zijn we naar de Maori stam gegaan. Hier werden we super enthousiast en gastvrij ontvangen door een vrouw die net zo enthousiast sprak als Oprah Winfrey :p jammer genoeg geen auto's voor ons, maarrrrrr wel een Hungi maaltijd! Dit is een typische maaltijd die de Maori maken voor speciale gelegenheden. Hierbij gebruiken ze een groot gat in de grond met daarin hete stenen. Na een tijdje als de stenen goed heet zijn, gaan de gerechten mee in de grond. Vervolgens gieten ze water over de stenen waardoor er veel stoom ontstaat. Daarna bedekken ze het eten met natte doeken en gooien ze zand over de doeken heen. Dit laten ze dan 2,5u stomen. Dus in die 2,5u heeft een Maori vrouw mij geleerd om mijn eigen armband te maken van een plantenblad. Het leek een beetje op vlechten. Dat was erg ontspannend. Na de ontspanning was het tijd voor wat inspanning. Kajakken! Er was een groot meer waar ik met Mike(Engeland) ben gaan kajakken. We hebben veel gelachen maar na een uurtje kajakken zagen we dat de lucht steeds donkerder werd. Dus voor de zekerheid zijn we maar snel terug gegaan. En dat was een goede keuze. Want 5min nadat we terug waren begon het ontzettend hard te regenen en zelfs te onweren. Gelukkig waren toen de 2,5u alweer voorbij en was het tijd om aan te vallen :p We aten met z'n allen in een ruimte wat zorgden voor leuke gesprekken. Het eten was trouwens per-fect! Na de maaltijd was het tijd om uit te buiken onder het genot van wat spannende verhalen verteld door een Maori. Hij vertelde o.a. over de geschiedenis van zijn stam, zijn jeugd, waar ze in geloven, en natuurlijk de spannende verhalen! Na deze mooie verhalen was het tijd om te slapen.
De volgende dag gingen we naar Blue Duck Station in Owhango. Voordat we daar waren moesten we 2uur op een zandweg rijden waar we helemaal geen teken van leven hebben gezien! Dat was heel raar. Het was alsof niemand ooit deze kant op ging :p Eenmaal aangekomen bij the Blue Duck Station zag ik dat het soort boerderij was. Tijdens de introductie van de medewerkers zeiden ze dat ze zich vooral bezig houden met het beschermen van de blue duck, de kiwi en anderen dieren die niet meer zoveel voorkomen. Zo is deze plaats de enige plaats in de wereld waar de blue duck leeft. Naast deze dieren hebben ze ook 40 losse honden, honderden schapen, paarden, koeien en stieren. Dus ook al ben je hier in the middle of nowhere, you're never alone. En om het af te maken sliep ik samen met Jan(Dui) in een tentje! Super cool!
De volgende dag hadden we alle tijd om te doen wat we wilden doen. Samen met Jan en een Fins koppel zijn we naar een waterval gewandeld. Na 2uur wandelen waren we bij een hele mooie waterval. De top van de waterval was ondiep door al de rosten. Dit was een prima plek om te relaxen en genieten van de omgeving. Na de wandeling heb ik niet veel meer gedaan omdat we morgen the Tongariro Alpine Crossing gaan doen. Dit is een hike van 19km, waar je ongeveer 6,5u tot 8u over doet. Dus de rest van de dag ga ik genieten van de rust en spaar ik m'n energie voor morgen.